Saturday, April 11, 2009

Bersatu Rungus Maju

Suku rungus semakin lama semakin terhimpit dalam era pembangunan di Sabah malah sangat jarang suku ini mendapat tempat dalam media arus perdana. Dimanakah pemimpin suku rungus? kenapa senyap sahaja?

Apabila disebut suku rungus tentu ramai yang tahu bahawa suku ini kaya dengan budaya dan adat tradisi yang sangat unik dan lain dari yang lain. Namun kerajaan hanya menggunakan kelebihan rungus itu untuk menarik pelancong seolah-olah suku rungus adalah penarik pelancong sahaja. Kerajaan tidak pernah bersungguh-sungguh untuk memperbaiki taraf hidup suku rungus, memperbaiki jalan raya dan membina rumah kos rendah untuk suku rungus. Inikah kerajaan yang adil? adakah suku rungus menjijikkan pemimpin kerajaa?

Semasa penulis membuat pemerhatian di sepanjang jalan kudat dari simpang tiga kota marudu sehingga ke pekan kudat, sangat jelas bahawa diskriminasi kelihatan di situ. kampung-kampung suku rungus tidak mendapat kemudahan jalan raya beraspal sepenuhnya berbanding dengan suku kaum lain yang baru membuka perkampungan. Kerajaan seolah-olah mengabaikan suku kaum rungus kemungkinan atas dasar perkauman dan rasa jijik terhadap bangsa rungus. Sampai bilakah ini berterusan? Kenapa kerajaan Malaysia tidak adil?

Golongan petani suku kaum rungus kurang mendapat perhatian dari kerajaan. Kalau pun ada yang berjaya namun bilangannya boleh dikira dengan jari. ini bermakna kerajaan mementing kroni sahaja

No comments:

Post a Comment