Wednesday, April 22, 2009

Bersatu Rungus Bangsa dimartabatkan

Salah satu kesilapan suku rungus ialah membiarkan tanah mereka dirampas dan dimiliki oleh orang lain sehinggakan suku ini menjadi pelarian di tanah sendiri. Ini sangat jelas dapat dilihat apabila harta warisan itu diserahkan kepada orang yang tamak dengan harga yang tidak setimpal dengan kewujudan tanah yang dijaga oleh nenek moyang sekian lama. Sebagao contoh tanah rungus di sepanjang jalan kudat sebahagian telah ditanam dengan kelapa sawit oleh mereka yang telah membeli tanah dari suku rungus. Penulis sendiri sangat terharu dengan fenomena ini kerana suku rungus kini semakin tersepit dan kelihatan kehilangan hak di atas tanah yang disediakan oleh nenek moyang mereka.

Penulis menyeru kepada pembaca agar memberi pandangan tentang hal ini terutamanya mereka yang berbangsa rungus kerana rungus hari ini semakin diracuni dengan pelbagai pengaruh termasuklah pengaruh penjajah minda dari semenanjung Malaysia. Suatu ketika dahulu kerajaan negeri Sabah sangat prihatin terhadap momogun rungus dengan menghalang penjualan tanah apatah lagi mengambil tanah adat rungus tetapi kini pemimpin kerajaan negeri sabah yang ada bukan lagi pejuang sejati sehinggakan sanggup merampas hak rungus di limau limauan dan juga di di Garib semata untuk memenuhi niat jahat mereka. Penulis sangat khuatir bahawa pemimpin kerajaan negeri hari ini akan melupakan suku rungus seterusnya menyebabkan bangsa ini hilang di telan zaman.

Marilah rungus bersatu dan martabatkanlah keagongan suku ini yang pernah bangkit menentang British suatu ketika dahulu. Suku rungus perlu membuat reformasi untuk memperbaiki kualiti kehidupan serta mengelakkan dari terus kehilangan tanah pusaka kepada orang luar. penulis juga sangat berharap kepada pemimpin rungus agar sentiasa bersatu dan mengelakkan perselisihan faham bagi membolehkan suku rungus terus maju dan tidak menjadi bahan permainan oleh pemimpin negeri yang berpaksikan doktrin politik semenanjung. Rungus sepatutnya lantang bersuara kerana ini adalah prinsip yang dipegang sekian lama dalam kehidupan suku rungus. Malah bangsa lain tidak mempunyai keunikan seperti suku rungus dan hanya bangsa ini yang mempunyai identiti yang sangat mudah ditonjolkan.

Bangkitlah bangsa rungus tunjukkan kepada dunia bahawa tidak ada lagi penindasan minda dan pengambilan hak yang menyebabkan kehilangan tanah, budaya, kekayaan dan keharmonian. Tatasusila yang diwarisi perlu dipertahankan demi masa depan bangsa rungus.

No comments:

Post a Comment